Máte občas pocit, že váš mozek jede sotva na půl plynu? Marně lovíte slova, vypadlo vám vaše vlastní telefonní číslo nebo jméno osoby, kterou máte před sebou? Nebojte, nemusí hned jít o počínající demenci. Rozhodně ale tyto signály neignorujte.

Článek

Mlha komplikuje život řidičům i turistům. Hůře v ní vidí, zaostřují, špatně se soustředí i rozhodují, jejich reakce jsou pomalejší. Občas se ale taková mlha může objevit i v naší hlavě. Odborníci tento stav nazývají „brain fog“, mozková mlha. Ta způsobuje vlastně podobné potíže. Narušuje kognitivní funkce, objevují se problémy s pamětí, učením, soustředěním, myšlením nebo prostorovou orientací.

Nedokážete udržet pozornost u seriálu? Zapomínáte cestou do obchodu, pro co jdete? Máte pocit, že nevnímáte, co jste zrovna četli nebo slyšeli? To vše mohou být příznaky mozkové mlhy. Příznaky mozkové mlhy vás mohou brzdit v práci, studiu i každodenních úkonech, kradou prožitek z činností, které jste dříve milovali, narušují mezilidské vztahy i vaše sebevědomí. Co mozkovou mlhu způsobuje a jde s tím něco dělat?


Deprese a další

Mozková mlha může doprovázet některá onemocnění, například depresi nebo cukrovku. Objevit se může při roztroušené skleróze či chronickém únavovém syndromu, chudokrevnosti či obezitě, může souviset s užíváním některých léků (např. na bolest, alergii, spaní, úzkosti či na snížení cholesterolu). Výzkumy ukazují, že se u některých pacientů objevuje i po onemocnění covidem-19 a může i zpustit předčasně demenci.

Hormonální změny

Mozková mlha se také často vyskytuje u žen v menopauze. Viníkem jsou hormonální změny, které ovlivňují hippocampus, což je část mozku spojená s pamětí. Potíže s kognitivními funkcemi se ale nevyhýbají ani mužům po padesátce. „Mužský i ženský přechod spojuje mnoho společných symptomů. Časté jsou právě potíže se soustředěním, zhoršená paměť, úzkostlivost či snížené sebevědomí. U mužů v andropauze se pak může rozvinout celková apatie,” prozrazuje sexuolog Pavel Turčan.


Nedostatek spánku a stres

Výrazným narušitelem správného fungování našeho mozku je stres a nedostatek spánku. U něj nehraje roli jen počet hodin, ale také jeho kvalita. I proto mozková mlha zaskočí často maminky po porodu. Moc toho nenaspí, přes den věnují veškerou pozornost miminku, a tak není divu, že unavený mozek často vypne a jede na autopilota. Pokud máte možnost nechat si pomoci, delegujte pravidelně hlídání nebo domácí práce na někoho jiného a odpočiňte si. Mozek také můžete okysličit pohybem na čerstvém vzduchu, dostatkem hlubokého spánku a správným jídelníčkem.

Jídelníček pro mozek

Aby vaše mysl správně fungovala, je potřeba myslet také na to, co jíte. Potravou pro mozek je vitamin B3 (kvasnice, játra, mléčné výrobky), vitamin B6 (vejce, banány, avokádo), vitamin B12 (vnitřnosti, jogurty) a železo (rozinky, listová zelenina).

Chybět by vám neměla ani kyselina listová. Je pro mozek doslova elixírem mládí a vitality. „Jejím zdrojem je listová zelenina, květák, chřest, hrášek, jahody, celozrnné produkty, luštěniny, ovesné vločky, vlašské ořechy, ale i drůbeží játra, losos, vejce nebo tvrdý sýr,“ říká nutriční terapeutka Hanka Knížková. Kyselina listová zlepšuje paměť i náladu, pomáhá proti depresím a snižuje riziko vzniku Alzheimerovy nemoci.


Pokud vás podobné problémy trápí dlouhou dobu nebo jsou opravdu výrazné, je určitě dobré navštívit lékaře a konzultovat s ním, s jakými obtížemi našeho těla by mohly souviset nebo zda by nemohly mít spojitost s užíváním některých léků.


zdroj:https://www.prozeny.cz